Nieuwe wegcode vanaf 2025: wijzigingen voor motorrijders in België

Kan ook problemen opleveren voor zijspanrijders!

In de herfst van 2025 wordt een nieuwe wegcode van kracht in ons land, met aangepaste verkeersregels voor het hele grondgebied en een rits nieuwe verkeersborden. De nieuwe wegcode heeft daarenboven ook meer aandacht voor fietsers, voetgangers en… motorrijders. Dit zijn de wijzigingen die specifiek voor ons motorrijders van tel zijn!

 

De drie gewesten hebben er dik twee decennia aan geknutseld: de nieuwe federale verkeersregels en -borden, die vanaf eind 2025 in voege zouden moeten treden. Federaal minister voor Mobiliteit Gilkinet mocht de nieuwe wegcode voorstellen, zij het onder een nieuwe naam: de Belgische wegcode heet binnenkort de ‘Code van de Openbare Weg’. Al dient die wel nog goedgekeurd te worden door de Raad van State. Als alles bij de huidige ‘draft’ blijft, dan worden de nieuwe regels in de lente van 2024 in het staatsblad gepubliceerd, waarna de uitrol kan plaatsvinden zoals gepland.

Voor motorrijders zijn specifiek onderstaande nieuwigheden van belang.

Inhaalverbod

Het verkeersbord C35 (zie afbeelding hieronder) wijst op een inhaalverbod, waarbij het verboden is om – vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt – een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen. In de nieuwe wegcode geldt dat bord ook voor motorrijders.

Filefilteren

Bestuurders van motorfietsen zullen mogen gebruik maken van de reddingstrook. Dat mag op heden ook al volgens artikel 16.2 bis, maar de ‘reddingsstrook’ wordt niet exact benoemd – dat zou in de nieuwe Code van de Openbare Weg wel het geval worden. Volgens de huidige regelgeving wordt ‘het sneller rijden door motorrijders, tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files’ niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5° (verkeer dat in meerdere rijstroken stopt voor een oversteekplaats).

Op heden mag de motorfietser in zo’n geval niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen. Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden. Of die regels veranderen, komen we ongetwijfeld voor het najaar van 2025 te weten.

Parkeren

Parkeren op de weg zal vanaf de herfst van 2025 in het verlengde van de rijbaan moeten gebeuren, waarbij het verboden wordt om loodrecht op de weg te parkeren. Sta ons toe die regel toch ietwat bizar te vinden, aangezien je zo net meer ruimte inneemt dan dat op heden het geval is – en het op die manier parkeren van je motor vaak als ‘asociaal’ wordt bestempeld. Begrijpe wie begrijpen kan.

Aanvullend mag er volgens de nieuwe code op het voetpad geparkeerd worden als er 1,5 meter ruimte vrij blijft. In de meeste gevallen dan toch: de wegbeheerder zou er volgens de nieuwe Code van de Openbare Weg voor kunnen kiezen om het parkeren van motoren op voetpaden te verbieden in welbepaalde zones. KLIK HIER VOOR HET VOLLEDIGE PERSDOSSIER VAN DE FOD MOBILITEIT.

200828_BrusselRing_02 200828_BrusselRing_02
c109e5fd-99d1-11ee-b483-02b7b76bf47f c109e5fd-99d1-11ee-b483-02b7b76bf47f