• Bestuurssamenstelling
  • Documenten
  • Nieuws
  • FEHAC
  • MAG
  • KNMV
  • Vrienden van Circuit Assen
  • TT-museum
  • Kalender
  • Fotopagina
  • Films
  • Club-activiteiten
  • Kawasaki
  • Yamaha
  • Suzuki
  • Honda
  • Overige Merken
  • Techniek en Vraagbaak
  • Oude Clubbladen
  • Boeken&Publicaties
  • Te koop aangeboden
  • Te koop gevraagd
  • Leden in de bladen
  • Links
  • Shop

Dit is de informatiepagina van de FEHAC.
logo-FEHAC

Beste FEHAC nieuwsbrieflezer,

De laatste activiteiten van de FEHAC dit jaar vind u op de site.

------------------------------------------------------------------------------

Nieuwsbrief 15 april 2024

informatieavonden Vrijwillige Klassieker Inspectie voor clubs

Nieuwsbrief 8 maart 2024

Algemene Ledenvergadering FEHAC

Nieuwsbrief 30 november 2023

Nieuwsbrief 30 november 2023

Nieuwsbrief 30 september 2022

Nieuwsbrief 30 september 2022

Nieuwsbrief 28 februari 2022

Nieuwsbrief 28 februari 2022

Nieuwsbrief 24 december 2021

Nieuwsbrief 24 december 2021

Nieuwbrief 4 augustus 2021

Nieuwsbrief 4 augustus 2021

Notulen FEHAC ALV 12 mei 2021

Notulen FEHAC ALV 12 mei 2021

Nieuwbrief juli 2021

Nieuwsbrief juli 2021

Januari 2021 - FEHAC Congres 'Oldtimers op weg naar morgen'

Op 27 november 2020 organiseerde de FEHAC het congres ‘Oldtimers op weg naar morgen’. Dit zou plaatsvinden in het prachtige Louwman Museum. Helaas verhinderden de Covid-19 restricties een fysiek congres, maar alle sprekers waren bereid aan een video-presentatie mee te werken. Van behoud van mobiel erfgoed, de waarde ervan voor de maatschappij tot de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van schone brandstof, u ziet het in de videopresentaties die nu bovendien allemaal afzonderlijk op de FEHAC-website zijn te bekijken. 
De complete congresvideo is inmiddels al door 565 geïnteresseerden bezocht!
 
Ook het congresgedeelte dat was opgenomen in FEHACtiviteiten is nu gedrukt en ook op de website beschikbaar. Voor de webversie klikt u hier...
 
Klik hier voor de congresvideo en de afzonderlijke videopresentaties.

 

Mei 2020 - APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement

De Eerste Kamer heeft op 19 mei jl. een wijziging van de Wegenverkeerswet goedgekeurd om alle tractoren te gaan voorzien van een kenteken. Daarnaast werd voor snelle tractoren een APK verplicht en gelijk met die nieuwe APK-categorie werd besloten om alle voertuigen ouder dan 50 jaar vrijstelling te verlenen van de APK.

Lees verder:  APK-vrijstelling bij 50 jaar eindelijk goedgekeurd door het parlement

 

FEHACtiviteiten december 2019 
Het FEHAC-blad komt twee keer per jaar uit in juli en december. De FEHAC brengt het blad uit in een digitale bladerbare versie klik hier en in een oplage van 800 stuks op papier. 

In het december 2019 nummer onder meer:  
- Rekenkamer wil minder vrijstellingen MRB maar de vrijstelling 40+ oldtimers moet blijven 
- Tiddo for president: FEHAC-man wordt voorzitter wereldwijde federatie van oldtimer clubs 
- brandstof nu: waarom alleen ethanolvrije 98 benzine geschikt voor oldtimers 
- brandstof in de toekomst: E-fuel als fossielvrij alternatief  
- het vasthoudende lobbytraject om oude stadsbussen weer terug te krijgen in Amsterdam 
- sloopregeling oude diesels met de GTL - dieselvervanger als beschikbaar alternatief   
- hoeveel voertuigen van 30 jaar en ouder zijn er eigenlijk en op welke brandstof rijden ze 
- kentekenkeuring door de RDW 
- oldtimerschaamte op TV in EenVandaag: aankondiging reportage NPO1 begin januari 2020 
- kentekenplaten PM voor auto’s en BH voor bedrijfswagens komen eraan  

 

Verslag Algemene Ledenvergadering 27 november 2019 
In een volle zaal in het BOVAG-huis in Bunnik werd de tweede ledenvergadering 2019 gehouden. In die vergadering hebben we vier nieuwe leden kunnen verwelkomen. Met de benoeming van Gerrit van Schagen, tot bestuurslid Duurzaamheid, is het bestuur weer compleet. Verder waren er externe sprekers. William van der Meulen van de Nationale Oldtimerdag Lelystad benadrukte dat we niet te bescheiden moeten zijn om ons mobiel erfgoed te tonen. Samen moeten we vechten voor het behoud van ons mobiel erfgoed. Dr Adelbert Goede legde uit hoe ver men al is met het maken van de fossielvrije toekomstbrandstof e-feul. De concept-notulen van deze vergadering worden aan de leden gemaild. Lees verder...

 

Bericht van Jappie van Veen (mei 2018)

Bericht van Jappie van Veen (mei 2018)

Een nieuw kentekenbewijs voor oldtimer brom- en snorfietsen (30-12-2017)
In mei 2016 werd de FEHAC getipt dat het rijden met oldtimer brommers in Amsterdam verboden zou worden. Er komen de laatste tijd steeds meer milieuzones bij, dus de maatregelen in Amsterdam zouden heel goed door andere gemeentes kunnen worden overgenomen. En dan mogen oldtimer brommers bijna nergens meer rijden. Als belangenbehartiger voor oldtimer wegvoertuigen kunnen we dat niet laten gebeuren. Dus is de FEHAC begonnen met het zoeken naar een pragmatische oplossing. Lees verder...

 

Recht en rede hebben gezegevierd
Oude benzineauto mag milieuzone Rotterdam weer in 

Klassieke benzineauto's mogen weer de Coolsingel over. De gemeente Rotterdam heeft opnieuw bakzeil gehaald in de strijd om oldtimers uit de milieuzone te weren. Rotterdam heeft - en binnenkort dus had – als enige stad in Nederland een milieuzone die oude benzineauto’s weert., In Rotterdam mogen inwoners en bezoekers weer de milieuzone in met benzineauto's van vóór 1992. En Rotterdammers kunnen weer mobiel erfgoed bezitten waar ook mee gereden kan worden.

Hoger beroep heeft succes
Nu heeft ook de hoogste bestuursrechter, de Raad van State, geoordeeld dat de klassieke  benzineauto's de milieuzone in mogen. Volgens de Raad van State heeft de gemeente onjuist gehandeld door de categorie benzineauto’s van 25 jaar en ouder opnieuw te verbieden in de milieuzone. De Rotterdamse rechtbank verwierp al eerder het verkeersbesluit op het punt van de benzineauto’s, waardoor oldtimerbezitters de milieuzone wel in mochten. De gemeente ging daartegen in hoger beroep en verbood in afwachting daarvan gewoon nog eens in een nieuw verkeersbesluit dat oude benzineauto’s Rotterdam in mochten. Die zaak moet nog voorkomen. Tot dat deze zaak voorgekomen is, moet de gemeente oude benzineauto’s wel toelaten, zo luidt het zojuist bekend geworden oordeel van de afdeling rechtspraak van de Raad van State. 

Nut is niet aangetoond
Inmiddels staat niet alleen in Rotterdam het nut van een milieuzone ter discussie. De milieuwinst is niet aangetoond en invoering betekent voor een gemeente een enorme kostenpost. Ook in Antwerpen is het nut van het instellen van de milieuzone daar niet aangetoond. Eerder al heeft TNO onderzoek uitgewezen dat het milieu veel meer gebaat is met een vlotte doorstroming van het verkeer. 

Milieuzones gelijktrekken 
Rotterdam staat alleen in het verbieden van benzineauto’s maar kent wel een uitzondering voor voertuigen van 40 jaar en ouder. Amsterdam weert oude brommers en bussen zonder uitzondering. Ieder stad doet de milieuzone dus op zijn eigen manier. In het regeerakkoord van Rutte III staat dat de milieuzones in de Nederlandse steden gelijk moeten worden. Aan de exclusieve ban op benzineauto’s in Rotterdam komt dus sowieso een einde.

Wat dan wel?
FEHAC is tegen nutteloze symboolpolitiek en pleit vóór maatregelen die wel bijdragen aan schonere lucht. Naast eerder genoemde vlotte doorstroming van het verkeer zijn wij voor het verder ontwikkelen van al bestaande alternatieve emissie-arme brandstoffen. Ook bepleit de FEHAC goed onderhouden en optimaal afgestelde voertuigen. Maatregelen dus die een veel positievere uitwerking hebben op het hele wagenpark. 
 

 

Als het jou niet lukt om zelf te komen, dan komen wij jou ophalen!

Hiermee kopte de Peugeot 404 Vereniging in een e-mail aan haar leden om het 35-jarig bestaan te vieren. Clubleden van een oldtimerclub zijn vaak ook goede vrienden van elkaar, maar niet iedereen lukt het meer naar bijeenkomsten te komen. Daarom had het bestuur voor het jubileum-evenement een taxi-service opgezet om ‘leden met fysieke problemen’ op te halen. Mede dankzij Peugeot Nederland, die direct hiervoor vier splinter nieuwe Peugeot 3008 SUV ter beschikking stelde, werd deze service een groot succes.
Het werd vooral een succes omdat veel leden aanboden graag iemand uit de eigen omgeving te willen meenemen  en omdat veel 404-leden in deze service bevestigd zagen dat ze lid zijn van een vereniging waar je ook in minder goede tijden op kunt rekenen. 
Veel clubs van mobiel erfgoed zien het ledenbestand vergrijzen en dit is een prachtig voorbeeld hoe je ouderen kunt blijven binden. De Peugeot 404 vereniging, heeft als strategie: “jongeren boeien, ouderen binden” Dat laatste werd met dit mooie initiatief nog eens in praktijk gebracht. 

 

Aanhanger achter de motor mag niet mee naar het buitenland (maart2017)

Rijden met een aanhanger achter een motorfiets
De regelgeving m.b.t. het rijden met een aanhanger achter een motorfiets verschilt van land tot land. In Nederland bijvoorbeeld mag het leeggewicht van de aanhanger maximaal de helft zijn van dat van de motorfiets ervoor met een maximale breedte van 2 meter, lengte van 2,5 meter bij een hoogte 1 meter. Als de aanhanger achter een motor met zijspan zit, dan moet het wiel van de zijspan geremd zijn. En: de maximale snelheid is 90 km p/u. Maar bij de buren in Duitsland is het anders: daar is de maximale snelheid 60 km p/u, de breedte van de aanhanger maximaal 1 meter en het gewicht maximaal 750 kg. Heel anders dus.

Overzicht FEMA
Die verschillen in regelgeving maken het voor de (klassieke) motorrijder met een aanhanger tot een hachelijke zaak om gewoon maar een aanhanger achter de motor te koppelen en op weg te gaan in Europa. Dat is het minder goede nieuws. Maar het goede nieuws is dat het rijden met een aanhanger achter uw (klassieke) motor in bijna alle Europese landen wel is toegestaan. Gelukkig heeft de Europese organisatie die gericht is op de belangenbehartiging van modernere motoren (FEMA) een vergelijkingsoverzicht van de regelgeving per land gemaakt. Onderstaand de link naar dit overzicht.

Rijden met een aanhanger achter de motor


Aanhanger achter de motor mag niet mee naar het buitenland (nov2015)

In de Nederlandse rijbewijswetgeving staat dat je met een motor een aanhanger mag trekken. Daar staat echter niet bij dat deze bepaling alleen voor Nederland geldt. Bij de huidige wettekst zou je kunnen verwachten dat je met een Nederlandse motor in heel Europa een aanhanger mag trekken. De Nederlandse wet gaat echter niet over wat in het buitenland wel of niet mag. Omdat het rijden met een aanhanger ook in België is geregeld is het voor iemand met een Nederlands motorrijbewijs toegestaan om ook in België met een aanhanger achter de motor rond te rijden. Maar niet in Duitsland, omdat het daar niet uitdrukkelijk is toegestaan. Goed beschouwd hebben motorrijders met een aanhanger dus zonder geldig rijbewijs rondgereden in landen waar dit niet toegestaan is, bijvoorbeeld Duitsland. Dit heeft overigens voor zover bekend nooit tot problemen geleid.

De Europese Commissie heeft Nederland op de vingers getikt dat de Europese wetgeving niet goed in de Nederlandse wet is overgenomen. Daar had moeten staan dat het rijden met een aanhanger achter de motor is toegestaan op het Nederlandse grondgebied.

De Nederlandse overheid heeft nu twee mogelijkheden:
- Het rijden met een aanhanger achter de motor helemaal verbieden, of
- De wet zodanig aanpassen dat het toestaan alleen op het Nederlandse grondgebied is geregeld.

Het Ministerie van I&M heeft laten weten de laatstgenoemde optie in het voorjaar van 2018 geregeld te willen hebben. Verder zal Nederland de wens bij de Europese Unie op tafel leggen dat motorrijders overal in Europa met een aanhanger mogen rijden. Dat zou mogelijke problemen helemaal oplossen.

Commissie Tweewielers
------------------------------------------------------------------------------

MRB regeling voor Oldtimers 2014

Door Frans Weekers - Staatssecretaris van Financiën

Alle voertuigen ouder dan 40 jaar zijn vrijgesteld voor MRB.
Onder alle voertuigen vallen alle voertuigen dus personenauto’s, motorfietsen, bestelauto’s,  vrachtauto’s, autobussen, kampeerwagens etc etc. De brandstofsoort maakt niets uit. De leeftijd is gerekend vanaf de Datum Eerste Toelating (DET)  die op het kenteken staat vermeld. Dit hoeft niet gelijk te zijn aan het bouwjaar.
Op 1 januari 2014 zijn alle voertuigen met DET vóór 1 januari 1974 vrijgesteld van MRB.
Een voertuig met DET 1 juli 1974 wordt pas op 1 juli 2014 vrijgesteld van MRB. Lees verder:

MRB regeling voor oldtimers 2014

------------------------------------------------------------------------------

Graag maken wij u attent op de nieuwe FEHAC nieuwsbrief januari 2014.
Via onderstaande link kunt u de FEHAC nieuwsbrief downloaden.

Nieuwsbrief december 2014

------------------------------------------------------------------------------

Graag maken wij u attent op de nieuwe FEHAC nieuwsbrief januari 2013.
Via onderstaande link kunt u de FEHAC nieuwsbrief downloaden.
Nieuwsbrief januari 2013

Laatste nieuws

LET OP: KJMV TWENTERIT WEGENS SLECHT WEER VERZET NAAR ZONDAG 15 JUNI 2025

Meer

KJMV Twenterit 8 juni 2025

Meer

Video KJMV Utrechtse Heuvelrit 17 mei 2025

Meer

KJMV Utrechtse Heuvelrit 17 mei 2025

Meer

Jappierit Zaterdag 3 mei 2025

Meer

Meer nieuws

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

KJMV
t: 06 10461980
info@kjmv.nl

Deel deze pagina

Contact

  • KJMV
  • Geerdinkhof 221
  • 1103PZ Amsterdam-ZO
  • info@kjmv.nl


FACEBOOK


Facebook KJMV KJMV-Facebook pagina

 

De KJMV steunt KIKA: KINDER KANKERFONDS KIKA-logo

 

Laat een bericht achter


Zoeken


Copyright 2025 - KJMV
Inloggen | Ziber Website